مفیستوفلس

من خودم را بالا می آورم در تصور خالی شما که همواره در بندید بند عقایدی که برایتان قرار داد کرده اند.

مفیستوفلس

من خودم را بالا می آورم در تصور خالی شما که همواره در بندید بند عقایدی که برایتان قرار داد کرده اند.

زمینه های پیدایی پست مدرنیسم در اندیشه های نیچه

 نکته: نگارش این مقاله تا حد زیادی مدیون کتابی از محمدضیمران بوده است.

 

درآمد:

بررسی زمینه های اصلی شکل گیری پست مدرنیسم به عنوان آخرین وضعیت فکری ،عموماً در جهان غربی، یکی از بغرنج ترین مسائل پیش رو است. چنان چه از بررسی های انجام شده بر می آید هر تحقیقی در این زمینه از یک طرف روشن کننده موضوع مورد بررسی است و از طرف دیگر محقق را در دست یابی به هدف مورد نظر ناکام می گذارد.

دشواری این مسئله از آن جایی ناشی می شود که تحقیق مورد نظر ضرورتاً مطالعه ای در چیستی مدرنیته و بررسی ویژگی های اساسی آن خواهد بود. این پژوهش باید امکان ارائه تصویری جامع از چیستی تجدد ارائه دهد تا امکان بررسی وضعیت پس از آن را داشته باشد. از آن جایی که دست یافتن به چنین تصویری در یک تحقیق مختصر ممکن نخواهد بود سعی کرده ایم تا تنها از مجرای بررسی مفاهیم اساسی نهفته در انتقادات فردریش ویلهلم نیچه (F.W.Nietzsche) (۱۸۴۴-۱۹۰۰ میلادی)، فیلسوف آلمانی به عقل مدرن زمینه های پیدایی پست مدرنیسم را مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم.

ادامه مطلب ...

رسانه، فرهنگِ توسعه محور و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

درآمد
تامل در باب  نسبتی که میان رسانه و فرهنگ وجود دارد یکی از مهم ترین مسائلی است که مورد توجه محققان و پژوهشگران امر فرهنگ قر ار گرفته است. از جمله مواردی که این مطالعات را به طور گسترده ای به خود اختصاص داده است چگونگی میزان تاثیر گذاری عملکرد رسانه ها در کل دهی به الگو های فرهنگی، هنجار ها و ارزش های اجتماعی است. چنین به نظر می رسد که انسان به عنوان یک موجود عموماً اجتماعی« نحوه زندگی اجتماعی و موجودیت ‌‌[عینی اش‌‍] در زیستجهان مبتنی بر جهان پدیداری طبیعی وی.. متشکل از دو جزء اصلی رسانه و فرهنگ و ارتباط متقابل ایندو است.بعبارت دیگر رسانه و فرهنگ دو جزء تفکیک ناپذیر زندگی اجتماعی انسان هستند.»

ادامه مطلب ...

چالشها و کارکردهای دانشگاه امروز ایرانی

آن چه قصد داریم در این نوشتار به آن بپردازیم  دانشگاه، اهمیت و کارویژه های آن در ایران امروز با توجه خاص  به کارکرد های اساسی آن در فرآیند توسعه به عنوان مهم ترین ضرورت جامعه ایرانی است. بدیهی است که توجه به مقوله توسعه بر اساس چشم انداز کلان تر تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد بود.بر همین اساس بحث ما در این گفتار واکاوی کارکرد های بنیادین دانشگاه در مسیر تحقق آرمان تمدن نوین اسلامی قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب ...

توسعه فرهنگی وحوزه های علمیه(نگرشی انتقادی)

اشاره:

  زندگی در جهان جدید برای مجموعه های تمدنی گوناگون، با مفهوم توسعه و توسعه یافتگی پیوند های اساسی دارد. به بیان دیگر ادامه حیات برای یک تمدن در دنیای جدید به چگونگی ارتباطی که با مفاهیم و فضای های تازه بدست امده توسط بشر پیوندی نا گسستنی دارد. از طرف دیگر توسعه را امری چند وجهی دانسته اند که به طور کلی می توان صورت های گوناگون آن را ذیل دو عنوان اصلی توسعه جهان نمادین و توسعه جهان مبتنی بر تکنولو‍ژی طبقه بندی کرد.

ادامه مطلب ...

پوپولیسم

شاید یکی از بغرنج ترین کار هایی که در حوزه های مربوط به اندیشه های سیاسی می توان انجام داد، تعریف معنای کاملی از مفاهیم و اصطلاحت باشد. چرا که هر بار یک دستگاه نظری درباره شکل های نهایی حکومت داری توسط یک دانشمند علوم سیاسی تبیین شده است در دو حوزه تعیین های متفاوتی را تجربه کرده است. به بیان بهتر، هر گونه تلاش برای تبیین نحوه های مختلف کنش سیاسی ،  حداقل در دو حوزه با خوانش هایی متفاوت مواجه است.

ادامه مطلب ...

فرهنگ و توسعه فرهنگی

بررسی نقش فرهنگستان ها در ایران

اشاره

حرکت در مسیر توسعه و توسعه یافتگی از مهم ترین احتجاجات جوامع در دنیای جدید است. این توسعه چونان که در مدل های تاریخی اش قابل بررسی است حرکتی همه جانبه است. حرکتی که در طول سال های بسیار طولانی و در بستر دانش های فرهنگی و دانش های طبیعی اتفاق افتاده است.

از این رهگذر آن چه امروز جوامع مختلف جهان را به جهان های توسعه یافته و در حال توسعه تقسم کرده است نمودهای فرهنگی و صنعتی گوناگونی است که در مقایسه های تطبیقی میان نمایندگان این دو دسته از جوامع قابل رویت و مشاهده اند.

ادامه مطلب ...